ТЕМА 7

"Мотивуємо учнів на успіх"!

   Одним з найпопулярніших питань у учителів є "Як мотивувати учнів вчитися"? З 1 вересня, усі приходять в школу радісні, повні сил, учителі приходять повні ентузіазму навчити маленьких майбутніх дорослих чомусь новому. Але тут проходить близько місяця (у якихось класах більше, в якихось менше) і картина починає кардинально змінюватися. Деякі учні продовжують з цікавістю відвідувати школу, від деяких хотілося б більше старань, оскільки ми знаємо, що вони можуть більшого, а деякі мало того, що самі "відсиджують" учбовий час з небажанням, так ще і, буває, ускладнюють роботу учителеві і своїм однокласникам. Як же вирішити це питання, що переслідує учителів роками?
   Конкретного універсального рішення абсолютно для усіх учнів і учителів ми не підберемо - це неможливо. Але цей тренінг допоможе скласти індивідуальну програму рішення проблем "мотивованості" учнів для кожного учителя. Ми обговоримо те, що має бути присутнім в роботі учителя і те, чого слід уникати.

Вправа: "Кому більше дістається?"

Ця вправа необхідна нам, щоб переключити фокус вчителів з них самих безпосередньо на учнів, щоб у вчителів не було помилкового враження, що ми будемо намагатися полегшувати роботу методом запобігання різними його способами.

Група має розділитися на 2 команди - "учень", "учитель".
Кожна команда має тему для обговорення.  Умова буде однакова.  Змінюватися буде тільки суб'єкт обговорення. 
Для команди "вчителів" умова буде такою: "Обговоріть які особисті труднощі відчуває вчитель, якщо в класі присутні незамотивовані учні?". 
І аналогічна умова для команди "учнів": "Обговоріть які особисті труднощі відчуває незамотивований учень?".
Команда має оформити відповідь у форматі файлу та надіслати до чату.

Початкова ланка










Середня/старша ланка


Приходимо до висновку, що, звичайно, вчитель відчуває незручності через нестачу навчальної мотивації, що виходить від учнів.  Але найбільше від цього страждають самі учні, оскільки їх життя ускладнюється з усіх боків і вони не знають - що потрібно зробити, щоб вибратися з цієї павутини.  Тут може допомогти тільки дорослий.


Мотивація і її види

Що ж це взагалі таке і для чого вона нам?

Мотивація (від латів. movere ) - спонукання до дії; динамічний процес психофізіологічного плану, що управляє поведінкою людини, визначає його спрямованість, організованість, активність і стійкість; здатність людини діяльно задовольняти свої потреби. 

Мотив (лат. moveo - рухаю) - це матеріальний або ідеальний предмет, досягнення якого виступає сенсом діяльності. Мотив представлений суб'єктові у вигляді специфічних переживань, що характеризуються або позитивними емоціями від очікування досягнення цього предмета, або негативними, пов'язаними з неповнотою справжнього положення. Для усвідомлення мотиву потрібно внутрішню роботу.

Зовнішня мотивація (экстринсивная) - мотивація, не пов'язана зі змістом певної діяльності, але обумовлена зовнішніми по відношенню до суб'єкта обставинами. 

Внутрішня мотивація (интринсивная) - мотивація, пов'язана не із зовнішніми обставинами, а з самим змістом діяльності. Позитивна і негативна мотивація. Мотивація, грунтована на позитивних стимулах, називається позитивною. Мотивація, грунтована на негативних стимулах, називається негативною. 
Приклад: конструкція "якщо я наведу лад на столі, я отримаю цукерку" або "якщо я не балуватимуся, то отримаю цукерку" є позитивною мотивацією. Конструкція "якщо я наведу лад на столі, то мене не покарають" або "якщо я не балуватимуся, то мене не покарають" є негативною мотивацією.

Стійка і нестійка мотивація. Стійкою вважається мотивація, яка грунтована на потребах людини, оскільки вона не вимагає додаткового підкріплення. 

Негативна мотивація - спонукання, викликані усвідомленням можливих неприємностей, незручностей, покарань, які можуть послідувати у разі невиконання діяльності. Наприклад, школяра до навчання можуть спонукати вимоги і загрози батьків, боязнь отримати незадовільні оцінки. Навчання під впливом такого мотиву набуває характеру захисної дії і є примусовим. У разі дії негативної мотивації людини спонукають до діяльності страх перед можливими неприємностями або покаранням і прагнення їх уникнути. Він міркує так: "Якщо я цього не зроблю, то мене чекають неприємності". Ось що спонукає до діяльності під впливом негативної мотивації.

У рамках цього тренінгу ми говоритимемо безпосередньо про навчальну мотивацію. 

Навчальна мотивація - це процес, який запускає, направляє і підтримує зусилля, спрямовані на виконання учбової діяльності. Це складна комплексна система, що утворюється мотивами, цілями, реакціями на невдачу, наполегливістю і установками учня. 
Поговоримо про ланцюжок мотив-мета.

Цей ланцюжок є нерозривним, оскільки мета не може бути досягнута без мотиву, а мотив не може бути в принципі сформований без мети. 
(У визначенні мотиву вказано: мотив - це матеріальний або ідеальний предмет, досягнення якого виступає сенсом діяльності. Тобто в нашому ланцюжку мотив-мета "мотив" - це діяльність, а "мета" - це сенс діяльності, тобто її предмет.) 

Визначимо 2 види мотиву - що "розуміються" і що "осмислені". 
Мотиви, що розуміються, не обов'язково призводять до мети, тоді як осмислені мотиви завжди досягають її. Приклад мотиву, що розуміється : учень знає, що ходити в школу, отримувати знання, старанно вчиться - це його борг, але чи досягне він мети - "успішне навчання, позитивні оцінки"? Не обов'язково. Чи приклад осмисленого мотиву: батьки поставили умову дитині, що він не піде гуляти (грати), поки не вивчить уроки. У цей момент у свідомості дитини залишаються мотиви (гарні оцінки, борг), що розуміються, але вони психологічно недієві, а дійсно для нього саме умова батьків.

Що ж робити учителям? Як в шкільній обстановці зацікавити учня та так, щоб він ще і "відносив" цю зацікавленість додому і приходив з нею назад? 

Вправа: "Мозковий штурм" 

Поділяємо учасників на 3 команди 
1 - Страшова, Бондаренко, Лифар, Рижанкова, Бірук;
2 - Герасименко, Седракян, Пироженко, Носаненко, Куркурін;
3 - Білоус, Меньшикова, Хлистун, Гоман, Сергієнко.

Кожна команда отримує ситуацію, знаходить відповідь на запитання.
Команда 1 - "Кішка, яка любила поспати" 
Кішка аптекаря з Женеви Жана Пиното любила спати у вітрині. Як не намагався Жан відучити її від цієї звички, ніщо не допомагало - знову і знову кішка пробиралася у вітрину і солодко там засинала. Ну, раз кішку не відучити, довелося придумати, як отримати з цього користь. Що придумав хазяїн кішки? 

Команда 2 - "Чоботи для гусей" 
Був час, коли росіяни поставляли в Європу гусей. Особливо цінувалися сірі гуси тульської породи. А переміщалися птахи на "західний" ринок найекономічнішим способом - своїм ходом. Ні тобі транспортних витрат, ні холодильників... І корму уздовж доріг тоді було досить. Одно затрудняло рух: ніжні лапи гусей збивалися в кров від довгої дороги. Російських постачальників виручила кмітливість. Що вони придумали?

Команда 3 - "Гроші для Бога" 
Єпископ Орлеана Арнуль незадовго до 1000 року задумав перебудувати "прекрасним чином" церкву Сент-Круа. І гроші на це були. Але багатство церкви не хотілося показувати. Як же побудувати багатий храм, не чванячись багатством?

Відповідь на ситуацію команди публікують у коментарях на сторінці. Додатково слід запропонувати, яким чином можна використовувати подібні ситуаційні задачі під час мотивації на уроках.


Для успішного формування навчальної мотивації необхідно запам'ятати один вираз: 
Відчуття самостійного пошуку знань + відчуття свободи вибору + відчуття успішності (компетентності)  = успішна  діяльність учня. 

Далі обговоримо детальніше кожен доданок. 




Відчуття самостійного пошуку знань. 

Гасло: "Ми зробили це самі"!

 Головним джерелом навчальної мотивації (та і мотивації загалом) є відчуття себе активним учасником процесу. Це доречно застосовувати в процесі самого уроку. Колективна участь, мозковий штурм - якраз такі речі цьому сприяють. 

Тут можна використати техніку "Проблемні питання".
Психологи придумали серію загальних питань, які можна застосовувати в самих різних навчальних ситуаціях :
  • Що може статися, якщо? 
  • У чому сильні і слабкі сторони? 
  • На що схоже?
  • Що ми вже знаємо про? 
  • Яким чином можна використати для? 
  • Чим схожі . і .? 
  • Яким чином . впливає на .? 
  • Який . є кращим і чому?
Якщо дорослий (учитель, батько) використовує питання такого роду, до дитини приходить розуміння істинного призначення вчення - вчитися думати, застосовувати знання з практики, орієнтуватися в життєвих ситуаціях.

Важливо! 
Не забуваємо повторювати, що у кожного є право на помилку. Нехай краще учень помилиться, роблячи припущення на поданні нового матеріалу, ніж промовчить і зробить невірне припущення в самостійній роботі. Не забуваємо хвалити. "Молодець, ти поставив хороше питання" - тут ми робимо акцент саме на його дію - учень самостійно шукав і знайшов, що йому треба! 

Техніка "Знаю-не знаю-хочу дізнатися" 
Дуже ефективний прийом рефлексії. Так само це сприяє розумінню дитиною звідки і куди він рухається в учбовому процесі, учить целеспрямованості і плануванню.
При викладі, поясненні нової теми можна запропонувати дітям використати таблицю, в якій він може робити самостійні позначки, які так само показові і нам, - що дитині дається важче або що йому цікавіше.




Відчуття свободи вибору 

Гасло: "Ми можемо вибирати"! 




Вправа "Чому ти ходиш в школу?
Пропонуємо командам учителів уявити себе дитиною, якій дорослий (учитель, батько) ставить питання: "Чому ти ходиш в школу"? 
Команда обговорює і приходить до єдиного колективного бачення відповіді на запитання.
Потім зважені відповіді учителів в ролі учнів записуються на загальній ментальній карті, запрошення до роботи в якій отримають члени команди на електронну пошту.


Важливо! 
Ініціатива дитини швидко гасне, якщо він відчуває "заданість", а не "обранність"! Що ж можна зробити з цим? Та хоч би просто стежити за "улюбленими" фразами будь-якого дорослого. Менше вживаємо фрази: "Ви повинні, вас наслідує, ви зобов'язані", а більше фраз, що наштовхують на свідомість шкільних правил: "У вас є такі-то варіанти, ви можете це і це.". і тому подібне. 
Сюди ми можемо віднести техніку "Вибір домашнього завдання" і схему, що підвищує ефективність дітей. 

Схема, що підвищує ефективність дітей, яким складно організувати свою діяльність : 

  1. Ввести учня в контекст (для чого він це робить, мотив-мета) 
  2. Розділити на кроки, при чіткому виконанні яких він досягне своєї мети
  3. Поставити терміни - проміжні і кінцеві (етапи, кроки з пункту "2" за певний термін, наприклад, перший крок - через 20 хвилин, наступний за годину і так далі) 
  4. Критерії результату (що повинне вийти) 
  5. Перевірка розуміння ("З чого розпочнеш? Як це робитимеш? Через 20 хвилин принеси план, як робитимеш".) 

Групи 1 та 2 - неймовірно швидка та продуктивна робота, дуже задоволена результатом! Впевнена, що вам сподобалось! :)
Єдине, що не може не додати, що група 3 нажаль не приймала участі в роботі з картою...







Відчуття компетентності 


Гасло: "У мене це виходить! Я навчився"! 




Вправа "Хто я"
Просимо індивідуально пройти опитування за посиланням: ВПРАВА


Усі люди продовжують з ентузіазмом робити щось, тільки якщо вважають себе компетентним. Якщо у нас регулярно щось не виходить - ми перестаємо це робити. Діти не виключення. Наше завдання упродовж усього навчання вселяти надію, що у дитини вийде те, що йому не вдається зробити, але на це знадобиться час. Успіх у кожного свій - ми по-різному сприймаємо наші успіхи і невдачі. Хтось радіє щонайменшому прогресу, комусь цього недостатньо. 
Необхідно відмічати будь-яке досягнення учня, навіть якщо воно здається незначним. Тут учитель знову ж таки може використати словесне підкріплення, краще всього у формі +, +/-, щоб учень не забував, що у нього вже добре виходить, але з чим необхідно ще попрацювати.

Не забувайте - мотивація може виступити хорошим показником рівня психічного благополуччя учня!

Закінчуємо тренінг рефлексією.
Пропонуємо Вам пройти  ТЕСТ на визначення конфліктності :)


Враження від колег  :)



Коментарі

  1. Що ж придумати з чоботами??? Перед дорогою гусям змочували лапи водою, а потім занурювали у розтоплену смолу.Ось так утворювались своєрідні чоботи.Якщо вони псувались, нові робили таким же чином. Ось так!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Чудова робота, але завдання виконане не повністю. Уважно читайте умови!

      Видалити
    2. Подібні ситуаційні задачі під час мотивації на уроках ми можемо викристовувати тоді, коли у учня немає бажання працювати або він каже, що йому щось заважає, або він не хоче, бо в нього не виходить -тому вчитель може спонукати його до роботи , запропонувавши цю історію, і тим самим доводить, що немає нездоланних шляхів.

      Видалити
    3. Розумнички! Чекайте наступних завдань)

      Видалити
    4. Наша команда дякує за чудовий тренінг та корисно проведений час

      Видалити
  2. Використовуємо дану ситуацію як "Хвилинку відпочинку" . Облаштовуємо в класі зону відпочинку. Під час втомленості дітей, вони мають змогу відволіктись.
    Щодо аптекаря: Він має змогу прорекламувати седативні або заспокійливі засоби.

    ВідповістиВидалити
  3. Відповіді
    1. Залучити Рауль Глабер, описывая это, указывает, что проблема была решена с помощью Знамения Господнего. Однажды, когда каменщики, выбирая место для базилики, проверяли прочность почвы, они "вдруг" обнаружили много золота. Отнесли его епископу - тот возблагодарил всемогущего Бога, и потратил "клад" на строительство храма. Золото, конечно, было зарыто заранее епископом.

      Видалити
    2. Дякую третій команді. Але, хотілося б, українською мовою. І завдання виконане не повністю - уважно читайте умови!

      Видалити
  4. Дати завдання у вигляді кінцевого продукту, поставити проблему, або створити ситуацію успіху, дати право вибору, можливість, залучаючи до роботи на кінцевий результат? Створення ситуації успіху

    ВідповістиВидалити
  5. Дякуємо!!! Командну гру і нашу команду не змінюйте наступного разу. Тренінг був дуже змістовний, цікавий, творчий, пізнавальний, інерактивний. З нетерпінням чекаємо наступного тренінгу.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякуємо за високу оцінку нашої роботи! Ваші побажання почуті) До наступного разу)

      Видалити

Дописати коментар