ТЕМА 11
«…Той, хто «вигорає», колись мав «загорітися»
Так говорить відомий психолог М.Буріш. Цей «запал» не має ніяких негативних наслідків при умові відповідної сатисфакції. У випадку невідповідності між власним внеском та отриманною винагородою з’являються перші симптоми вигорання. Найбільша зона ризику - професії в моделі "людина-людина" та ті, які пов'язані з надмірною відповідальністю, такі як лікарі, вчителі та управлінці.
Згідно моделі Буріша емоційне вигорання проходить декілька стадій. Важливо знати ці стадії, вчасно визначати їх та реагувати!
1. Застережлива фаза
а) Надмірна участь:
надмірна активність; відмова від потреб, не пов'язаних з роботою, витіснення зі свідомості переживань невдач і розчарувань; обмеження соціальних контактів.
б) Виснаження:
почуття втоми; безсоння.
2. Зниження рівня власної участі
а) По відношенню до співробітників, пацієнтів :
втрата позитивного сприйняття колег; перехід від допомоги до нагляду і контролю; приписування провини за власні невдачі іншим людям; домінування стереотипів в поведінці по відношенню до співробітників, пацієнтів - прояв негуманного підходу до людей.
б) По відношенню до іншого оточення:
відсутність емпатії; байдужість; цинічні оцінки.
в) По відношенню до професійної діяльності:
небажання виконувати свої обов’язки; штучне продовження перерв в роботі, запізнення, відхід з роботи завчасно; акцент на матеріальний аспект при одночасному незадоволенні роботою.
г) Зростання вимог :
втрата життєвого ідеалу, концентрація на власних потребах; почуття переживання того, що інші люди використовують тебе; заздрість.
3. Емоційні реакції
а) Депресія:
постійне відчуття провини, зниження самооцінки; безпідставні страхи, лабільність настрою, апатії.
б) Агресія:
захисні установки, звинувачення інших, ігнорування своєї участі в невдачах; відсутність толерантності і здатності до компромісу; підозрілість, конфлікти з оточенням.
4. Фаза деструктивної поведінки
а) Сфера інтелекту :
зниження концентрації уваги, відсутність здатності виконати складні завдання; ригідність мислення, відсутність уяви.
б) Мотиваційна сфера:
відсутність власної ініціативи; зниження ефективності діяльності; виконання завдань строге по інструкції.
в) Емоційно-соціальна сфера:
байдужість, уникнення неформальних контактів; відсутність участі в житті інших людей або надмірна прихильність до конкретної особи; уникнення хобі, нудьга.
5. Психосоматичні реакції і зниження імунітету:
нездатність до релаксації у вільний час; безсоння, сексуальні розлади; підвищення тиску, тахікардія, головні болі; болі в хребті, розлади травлення; залежність від нікотину, кофеїну, алкоголю.
6. Розчарування і негативна життєва установка:
почуття безпорадності і безглуздя життя; екзистенціальний відчай.
Звідки походить вигорання та чому вчителі у зоні ризику можете дізнатися додатково ще тут
Дана тема як ніколи актуальна в період перенавантаження вчителів під час дистанційної роботи. І, очевидно, що кожен із Вас ,після ознайомлення з вищенаведеним, вже задумався про себе як дійову особу описаного.
Але кожен із нас таки знаходить в собі сили і продовжує працювати все так же активно і "з запалом". Пропоную поділитись досвідом з колегами - напишіть в коментарях де Ви черпаєте свою енергію і натхнення?
"Життя занадто коротке і безцінне. Так що надихайся всім, у чому відчуваєш хоч краплю натхнення" (Гвинет Пелтроу).
ВідповістиВидалитиВ першу чергу я отримую просту природню енергію, силу від самої природи (виглянуло сонечко, розквітли квіти в саду, пішов дощик ). Дає силу, енергію, спілкування з рідними та друзями. Мотивую себе, дивлячись фільми, слухаючи музику, отримую натхнення від нових знань.
Шановні колеги, кожного дня робіть те, що вам подобається, приносить радість, задоволення. І як сказав Конфуцій "чим би ви не займалися в житті, робіть це всім своїм серцем».
Гарний, сповнений натхненням та енергією, коментар. Дякуємо, Світлана Василівна!
ВидалитиЖиття завжди позитивне.
ВідповістиВидалитиОсобисто я у кожній неприємності намагаюсь знайти приємні моменти.
Кожного дня уявляєш собі веселі та допитливі оченята своїх учнів - і це дає натхнення.
Спілкуєшся з колегами - отримуєш енергію. Інколи навіть негативну можна перетворити на позитив.
А найголовніше - коли вдома затишок, рідні та близьки люди здорові та усміхнені - це і є основним джерелом натхнення, радості та відчуття впевненості в собі !
Шановні колеги, посміхайтесь, радійте життю - і все буде добре!!
Дякуємо, Людмила Миколаївна, за такий позитивний кометар!
ВидалитиЗмотиваваний коментар, але хотілося б знати автора)
ВідповістиВидалитиНаша вчительська професія належить до тієї категорії, де так часто відбувається вигорання. Тому що вчителі орієнтовані на вклад у життя інших людей, але іноді забувають піклуватися про себе та «вкладати» у себе. Також вчителі — у центрі виру комунікацій та мають швидко перемикатися з дітей на колег, з колег на батьків та керівництво. А значить, вчитель завше має бути гнучким і адаптивним навіть у непередбачуваних ситуаціях. Важлива риса вчителів — резистентність: внутрішня стійкість та необхідність швидко відновлюватися після стресів. На жаль, система, у якій ми працюємо, не орієнтована на те, щоб вчитель встигав відновлюватися. Разом з тим, вчитель має не тільки сам вчитися швидко відновлюватися, а й навчати цього дітей. Для цього «батарейка» має бути в «плюсі». Для цього треба просто радіти життю, кожному дню.Знаєте: сонце є в кожній людині, просто треба дозволити йому сяяти. Я глибоко переконана, що в кожному з нас є невичерпна сила та сяйво, але часом забуваємо про це, бо зорієнтовані на щось зовнішнє. Для того щоб дозволити сяяти своєму сонцю, важливо приділяти увагу собі й любити себе, в плані розуміння себе та вміння піклуватися про свої душевні потреби. Колись я читала про вміння практикувати «внутрішню усмішку». Ця вправа займає небільше 5 хвилин, але дуже допомогає, коли ти вже «на грані». Треба просто зупинитися, глибоко вдихнути та відчути стан усміхненості спершу всередині себе, а потім відправити його в руку, в ногу, в коліно. Це має бути тепле, сонячне відчуття. Потім зігріти ним внутрішні органи — мозок, печінку, нирки. Це така невеличка підзарядка. А на справді своє натхнення я черпаю у спілкуванні з рідними, у позитивному і оптимістичному ставленні до життя, природи і оточуючих. І як казав Владислав Божедай «щоб не вигорити, треба горіти зі сенсом».
ВідповістиВидалитиДуже цікава і корисна інформація. Вправа "внутрішня усмішка", думаємо, буде корисною всім колегам. Дякуємо, Сюзана Хачиківна!
ВидалитиЕнергію і натхнення особисто я черпаю просто з кожного нового дня. Розуміючи, що кожен наш день - неповторний і саме з днів складається ціле життя, так само, як велетенське море - це всього лиш дрібні краплини. І якщо ми самі не зробимо його ідеальним, то проживемо його абияк - змарнуємо життя! Ви справді готові собі це дозволити? То чому б уже зараз не проживати цю мить як частину свого ідеального дня?
ВідповістиВидалитиГарна мотивація, Сергій Геннадійович.
ВидалитиЯ творча, активна, енергійна людина! Ви запитаєте, звідки я беру енергію? Відповідь проста, з усього... Я навчилася милуватися простими речами! Брати позитив із квіточки, яка дарує свою красу світу, та, що там казати, звичайна чашка ранкової кави приносить заряд енергії на цілий день ... Я люблю свою родину, це джерело моєї енергії! Підтримка класних батьків та любих учнів надають крила для професійного зростання, хочеться йти вперед, жити і творити! Бажаю всім здоров`я, творчої наснаги, любіть себе!
ВідповістиВидалитиВаша енергія, Юлія Володимирівна, передається всім навіть через екран гаджетів. Так тримати!
ВидалитиБірук Таїсія Анатоліївна
ВідповістиВидалитиЯ думаю,що багото вчителів неоднаразо у своїй педагогічній діяльності ставили собі таке питання, де саме черпати свою енергію та натхнення?І я впевнена ,що в кожного вчителя є свій "маленький секретик успіху!"Особисто для мене важливим натхненням та джерелом успіху є "мої маленькі учні",з якими я працюю!Кожного дня коли викладаю завдання на своїй платформі уявляю їхні "наповнені цікавістю очі" ,які завжди хочуть пізнавати щось нове ,цікаве.Також важливим натхненням є батьки моїх учнів з якими складаються дружні відносини які завжди надають підтримку.Важливим джерелом енергії є також моя родина!Це мій куточок затишку та комфорту,який додає сил та наповнює душу теплом. Любіть життя,будьте енергійними та позитивними!
Згодні з вами, Таїсія Анатоліївна. Дійсно, зацікавленість і сміх маленьких діточок наповнює кожного дорослого недостаючою енергією.
Видалити«Когда мы любим, мы всегда стремимся стать лучше, чем мы есть. Когда мы стремимся стать лучше, чем мы есть, все вокруг нас тоже становится лучше»( Пауло Коельйо). Саме любов є основним джерелом енергії і натхнення для мене. Насамперед, це любов до родини, яка є сенсом мого життя, живильною силою , яка піднімає і надихає мене . Це любов до роботи. Вона надихає і заряджає тоді, коли усвідомлюєш своє призначення у житті, коли бачиш дитячі очі, щирі і відкриті, які стимулюють до постійного розвитку і самовдосконалення, коли відчуваєш розуміння і підтримку колег. Це любов до всього оточуючого світу, який несе в собі позитивні емоції, гарний настрій і бажання творити. Варто лише озирнутися навколо себе. Життя прекрасне!
ВідповістиВидалитиДуже гарний коментар, Олена Іванівна. Літературно, змістовно, надихаюче!
ВидалитиЛариса Миколаївна
ВідповістиВидалитиВ житті бувають моменти, коли почуваєш себе безпорадним, особливо, якщо життєві нагаразди нашаровуються одне на одне. Але... "ранок за вечір завжди мудріший." І коли настає новий день, ти просто радієш сонечку, природі, яка дає тобі силу та енергію і надихає на нові справи. Кожного ранку береш себе в руки і відчуваєш, що ти живеш! Що ти потрібний іншим!
Негативні емоціі зникають, коли займаюсь квітами, я дуже люблю їх вирощувати і милуватися ними. Житття дуже коротке, щоб розтрачувати його по дрібницям, тому намагаюся зосереджуватись на головному. Дуже добре, коли займаєшся улюбленою справою і повністтю віддаєшся роботі.Недарма моє життєве кредо: "В любое дело вкладываешь душу и всё с торицею аукнется тебе".
Будьте вільні у своєму виборі і завжди знаходьте позитив в любих життєвих ситуаціях!
Дуже життєствердний коментар. Дякуємо, Лариса Миколаївна.
ВидалитиСучасний стан вітчизняної освітньої системи характеризується активним упровадженням інноваційних технологій у педагогічний процес. В умовах змін, які відбуваються сьогодні, все більш високі вимоги ставляться не тільки до професійних знань, умінь та навичок учителя, але й до рівня його особистісного саморозвитку, його психологічного самопочуття.
ВідповістиВидалитиЛюдина є цілісною біоенергоінформаційною системою, тому вплив на будь-яку з цих складових позначається і на інших. Для мене гармонізація психофізичного стану починається зі зміни характеру праці або «зміни декорацій» . Після цього я намагаюся проаналізувати ситуацію і залишаю те, що потрібно мені, роблю висновки.
А енергію для відновлення отримую у справах, які приносять задоволення ( активізую свої кулінарні здібності,спілкуюся і милуюся природою, спілкуюся з друзями ) ,отримуючи підтримку близьких і рідних людей.
Це таке «перезавантаження», яке дає натхнення і поштовх до життя і нових справ, якими б складними вони не були. Дуже важливо, щоб зникла невідповідності між власним внеском та отриманою винагородою і визнанням. Хай життя дарує тільки щасливі моменти і позитивні емоціі!
Дякуємо, Інна Іванівна, за такий науковий підхід до питання!
ВидалитиЛифар Тетяна Петрівна
ВідповістиВидалитиБільш за все в дистанційному навчанні мені не вистачає спілкування з моїми маленькими друзями. Але те, що ми разом долаємо труднощі незнайомого нам раніше виклику, дає наснагу, надихає на пошук нових знань, умінь, нового досвіду. А далі? Допитливість і рішучість, сила волі, почуття гумору, досвід своїх колег і ще багато "філософських" речей вкаже правильний напрямок сенсею. Бажаю своїм колегам стати подібними до джерельної водички, що затікає в будь-яку щілинку , долає будь-яку перешкоду на своєму шляху і напуває все довкола своєю життєдайною енергією. І нехай ваше живильне джерельце не пересохне, а праця ваша буде плідною і неоціненною, шановні колеги!!!
Дуже філософськи, дякуємо Тетяна Петрівна
ВидалитиДавня приказка говорить, що лише розумні люди можуть вчитися на помилках і досвіді інших. Джерелом таких знань є художня література, біографії відомих людей та фільми, які мотивують. З одного боку, ознайомлення з ними допоможе розслабитись, відволіктись від проблем та негараздів, а з іншого – практика інших людей мотивує і навчає діяти правильно. Саме долі людей, які зуміли досягти вершин, показують, що безнадійних ситуацій не існує. Особливо корисними є біографії діячів освіти й культури, адже їхній досвід можна використати не лише для роздумів. Отже, енергію і натхнення я отримую саме завдяки перегляду фільмів. Обираю найцікавіше і намагаюсь втілити це у життя. І, звісно, треба шукати у всьому позитив!
ВідповістиВидалитиКіноіндустрія - невичерпне джерело енергії і надхнення. Гарний вибір, Катерина Вікторівна.
ВидалитиШановні колеги! Сьогоднішній методичний день саме про це. Дякуємо за чудову добірку матеріалів до сьогоднішньої теми.
ВідповістиВидалитиПроблема вигорання, та чому вчителі в зоні ризику настільки актуальна, що дуже хочеться поділитися своїми родзинками, надихнутися позитивом від колег. А ще ость так поспілкуватися. Просто, невимушено викласти свої думки. А вони самі плинуть та лягають у рядки…
Головним месенджем мого натхнення є: «Важливо займатися тим, що тебе надихає». Звичайно, навіть від цього ти можеш втомлюватися. Але це те, що тебе наповнює і дає енергію на розвиток. І сили йти вперед.